söndag 6 mars 2011

Recepten som kommer i Norran

I fredags var Norran här & gjorde ett reportage om mitt bakintresse =)
Det var mycket kul att dom ville komma & ett STORT tack till Linda som tipsade dom =) Jag hoppas att hon vinner en Iphone nu =P

Det var dom här jag bakade när dom var här & fotade =)

Morotskaka i muffinsform
Detta recept kommer från Café Lilla Marie i Skellefteå

6st ägg
6dl socker

6dl vetemjöl
1msk bakpulver
1msk bikarbonat
1msk kanel
1msk vaniljsocker

3dl olja
9dl rivna morötter


Glasyr

200g philadelfiaost
120g margarin
1pkt florsocker
1msk vaniljsocker

Beskrivning.
Sätt ugnen på 200grader.
Vispa ägg & socker tills det är luftigt, rör sedan försiktigt ner resten av ingredienserna.
Placera bakformarna på en plåt & fyll dom 3/4 med smet. Grädda sedan 10min & kolla med provsticka. Kan måsta ha inne dom någon minut till. Men kolla med provsticka så att dom är klara. Ta sedan ut dom ur ugnen & låt dom svalna innan man spritsar på glasyren.


Dom här recepten hade jag bakat innan & dom recepten kommer i tidningen =)



Go´biten

4st ägg
6dl socker

300g smält margarin
3tsk vaniljsocker
4tsk bakpulver
1 1/2dl mjölk
1 1/2dl vatten
6dl mjöl
6msk kakao

Glasyr

2dl florsocker
2dl strösocker
1dl grädde
50g smält margarin
2tsk vaniljsocker


Beskrivning.
Sätt ugnen på 175grader i 17min i en långpanna.
Vispa ägg & socker tills det är luftigt, rör sedan försiktigt ner resten av ingredienserna.

Glasyren ska kokas i 1min & svalna sedan bred på den kalla kakan.




Björnkaka

3dl socker
2st ägg +1 st äggvita
75g smält margarin
1 1/2dl mjölk
4dl mjöl
4tsk kanel
3tsk bakpulver

Starta ugnen på 175grader.
Vispa ägg & socker luftigt. vänd sedan ner resten av ingredienserna. Jag smörjer en så kallad limpform med margarin & gräddar kakan i ca 35min men kollar alltid med provsticka för att se att den är klar. När kakan är klar så vänder jag den på ett bakplåtspapper så den ej fastnar i formen. Undertiden så förbereder jag fyllningen.

Fyllning

100g margarin
4dl florsocker
4tsk vaniljsocker
1st äggula

Margarinet ska ej smälta utan man rör lättas ihop detta med elvisp. Men tänk på att ta det lugnt för florsocker dammar lätt....jag har lärt av mina misstag ;)

När kakan är kall & fyllningen är klar så delar man kakan på mitten längst efter.
& lyfter av den övre delen, sen brer man all fyllning på den undre delen & lägger tillbaka överdelen & trycka fast den :)

Sen är det bara skiva & njuta för den är super god!!


Hoppas ni testar dom för dom är grymt goda =)

Kram Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar